Tags

, , , , , , , , , , ,

Een slechte slaper: that’s me! Als kind was ik al een “slechte” slaper… Urenlang lag ik met mijn zaklamp onder de deken boekjes te lezen. Niet omdat ik niet wou slapen, maar omdat ik het gewoon niet kon. Wakker liggen: welcome to my life.

Vroeger (lees: tot ongeveer een jaartje geleden) was het zo dat ik ook niet heel veel slaap nodig had en mijn lichaam vanzelf aangaf wanneer ik te vermoeid was. Dan viel ik ook gewoon in slaap. Vaak zat er een soort ritme in: een aantal dagen maar een paar uur (2-4 uur) slapen en dan een nacht goed slapen (8-10 uur). Dat ging prima. Naast dat ik het ontzettend frustrerend vond en vind om wakker te liggen. Boeken, series: ik verslijt er wat ’s nachts.

Ik heb al echt alles geprobeerd. Geen thee, wel thee, niet eten, wel eten, sporten, niet sporten, homeopathische middelen, oogmaskers, acupunctuur, ontspannen, warme melk, pap, noem maar op! Je kan het werkelijk waar zo gek niet bedenken of ik heb het geprobeerd.

Cafeïne en theïne hebben ook echt geen invloed op me. Ik vind het lekker en dat maakt me happy, maar het is niet dat ik er wakker van wordt of blijf. Totaal niet. Wekenlang geen koffie maakt geen verschil, behalve dat ik er steeds trek in heb omdat ik het echt lekker vind.

De laatste paar maanden ondervind ik er echt last aan. Ik heb nu ook heel veel nachten dat ik geen minuut slaap en dat begint me wel echt op te breken. Blijkbaar vinden mijn hersens het nodig om ’s nachts lekker hard te gaan werken. Heerlijk denken, hmmm fijn zeg… NOT! Ik moet wel toegeven dat ik ’s nachts wel altijd de meeste inspiratie en ideeën heb. Maar helaas heb ik er tegenwoordig overdag echt last van.

En dan te bedenken dat ik zo van slapen hou en kan genieten.

Van de dokter krijg ik eens in de zoveel tijd wat slaappillen mee, maar hij is hier (terecht) niet zo gul mee. Slaappillen zijn tenslotte enorm verslavend. Niet dat ik daar iets van merk. Ik stel het zo lang mogelijk uit om ze te nemen juist. Echt te lang… Ik hou niet zo van pillen.

Vorige week ben ik weer naar de dokter geweest omdat ik het nu wel een beetje zwaar ermee heb. Ik ben zo verschrikkelijk moe overdag en mijn vermoeidheid belemmert mij echt in mijn doen en laten. De dokter heeft mij wat zwaardere slaappillen gegeven en we hebben afgesproken dat ik nu een slaapdagboek bij ga houden voor zes weken.

slaapdagboek 1

In het slaapdagboek moet ik elke dag ’s ochtends en ’s avonds de volgende vragen beantwoorden:
slaapdagboek 2slaapdagboek 3Na zes weken moet ik weer naar de dokter en dat gaan we samen het dagboek doornemen. Hopelijk biedt het de dokter inzicht in wat mijn probleem is. Ik ben benieuwd!!! Eerlijk gezegd geloof ik er niet zo ik, maar ik moet wel zeggen dat ik het een fijn idee vind. Dit dagboek geeft mij voor mijn gevoel ook wat overzicht en inzicht. Dus we gaan er lekker mee aan de slag!

Ook ga ik op advies van de dokter een slaapworkshop bijwonen. Wat het inhoudt? Ik heb nog geen idee! Maar jullie krijgen het van me te horen!

Hopelijk kan ik weer wat ritme in mijn slaaproutine brengen! Volgens de dokter zal ik nooit een “goede” slaper worden omdat ik dat ook nooit ben geweest, maar dat maakt me ook niet uit. Daar had ik vroeger geen last van dus lijkt me nu ook geen probleem. Ik zou alleen zo graag elke nacht willen slapen. Al is het maar 2-4 uur per nacht. Alleen daar zou ik al tevreden mee zijn… Nu is het elke nacht maar hopen dat ik kan slapen.
slaapdagboek 4

I will keep you posted!!!

With love S. 

